A legpuhább teljeskiőrlésű kelt tészta (+marinara szósz)

Hónapok óta kísérletezem a teljeskiőrlésű tönkölyliszttel, hogy minél puhább, omlósabb kelttésztát sikerüljön kapnom ami napokig majdnem ugyanolyan friss, mint a sütőből kivéve. Próbálgattam több vajjal, tejjel, élesztővel de sajnos egyik sem vált be, mivel ez a liszt elég tömör. Rengeteg videót láttam (külföldi csatornákon), ahol, bár fehér lisztes verzióhoz használták, de miért ne próbálhatnám meg, íróval lágyítani a szerkezetén. Magyarországon, annyira nem jellemző, hogy használnánk, pedig elég olcsó és tényleg csodát művel (én az Aldiban szoktam venni, 180 ft 5dl, laktózmentes és sima változatban is).

Az íróról (angolul: buttermilk) annyit kell tudni, hogy ez tulajdonképpen lefölözött tejhez hasonlító, savanykás folyadék ami a tejföl köpülésekor, a vaj kiválása után keletkezik. Sütőpor/ élesztő hozzáadásával ez a savanykás íz abszolút elveszik, tehát nem kell megijedni.

Általában fűszeres vajjal kenem le a sütés vége előtt 5 perccel ezeket a szuper omlós kenyérkéket, de bátran merem ajánlani pizzáscsigához/kakaóscsigához ezt az alapreceptet (a héten én is tesztelem). Sőt, ha van kedvetek, cukor hozzáadásával, kalácsnak is bátran süssétek meg.

Készítettem hozzá házi maranara szószt (paradicsomszósz), ami fűszeres fajtához igazán passzol. Ezt pedig nyugodtan adhatjuk olyan ételekhez, ami olaszos jellegű, gondolok itt pizzaszószra, bolognai alapra de pizzáscsigához, melegszendvicsre is akár.

KELT TÉSZTA, alaprecept:

-47 dkg teljeskiőrlésű tönkölybúzaliszt

-3 dl író

-1 tk. só

-1 cs. porélesztő

-50 g vaj/kókuszzsír felolvasztva

-1 tojás

Elkészítés: én nem szoktam a száraz és nedves hozzávalókat külön kikeverni, ez a tészta nem is igényli. A lényeg az egészben, hogy a hozzávalókat jól összegyúrjuk, egy nagy kelesztő tálban és csak  a legvégén adjuk hozzá a vajat. Ezután még pár percig gyúrjuk, hogy minél gyorsabban tudjon megindulni a kelés. Miután picit megdolgoztuk, liszttel megszórva, egy konyharuhával letakarva, meleg helyen hagyjuk kelni. Kb. 20 perc után, átgyúrjuk és vagy már a sütőtepsiben kelesztjük még picit, vagy visszarakjuk a keverőtálba. Én még olyan 15 percet hagyom ezután. Nagy csodát ne várjunk, a teljeskiőrlésű liszt nem fog soha megkelni olyan szép magasan, de ez csak mellékes dolog, mert a végeredmény mindent kárpótol. Kis gombócokat formázunk belőle, egymás mellé rakjuk és lekenjük olvasztott vajjal. Előmelegített sütűben, 150 fokon, kb. 20-25 percig sütjük. Sajnos, pontos időt nem tudok mondani, mert az én sütőm elég szélsőségesen végzi a dolgát, így bízzatok magatokban és mindig ellenőrizzétek. A lényeg h a belseje is szépen átsüljön. Pár perccel a vége előtt, ahogy említettem, lekenem egy kis olvasztott vaj+reszelt fokhagyma+só+ friss bazsalikom keverékével.

MARINARA SZÓSZ:

-1 konzerv hámozott, darabolt paradicsom (400 g)

-500 g paradicsompüré

-fél fej vöröshagyma

-kb. 10 db fokhagyma apróra vágva

-4-4 ek. extra szűz és sima olíva olaj (ettől lesz lágy)

-1 tk. barnacukor

-só, bors

-2 tk. szárított oregano

-1 nagy csokor friss bazsalikom leturmixolva egy kis olíva olajjal (de apróra vágva is jó, csak így egyneműbb lesz a mártás).

Elkészítés: az olíva olajon üvegesre pároljuk a hagymákat, majd jöhet a só, bors, cukor, paradicsompüré és az apírott paradicsom. Kiöblítjük vízzel a konzerveket és azt is hozzáadjuk. Miután felforrt, lassú tűzön, minimum 20 percig főzzük, minél tovább annál jobb (akinek van ideje 1 órátig is rotyogtathatja). Mielőtt elzárnánk, akkor adjuk hozzá a bazsalikomot és az oregánót, hogy minél intenzívebb legyen az íze.

Jó étvágyat! :)